- Kategorie
- Szukaj
-
Układ hamulcowy do motocykla
Układ hamulcowyto jeden z ważniejszych układów motocykla. Mimo, że nie jest bezpośrednio związany z napędem jednośladu, pełni równie istotną rolę. Hamulce motocyklowe umożliwiają stałą kontrolę prędkości jednośladu oraz pozwalają na szybką reakcję, gdy na drodze wydarzy się niebezpieczna sytuacja. Wadliwe hamulce do motocykla stanowią zagrożenia dla kierowcy i uczestników ruchu, a dodatkowo przyczyniają się do szybszego zużycia układu napędowego i innych elementów.
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Dostępność | Tak |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Dostępność | Tak |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Dostępność | Tak |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Dostępność | Tak |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Dostępność | Tak |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Dostępność | Tak |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Dostępność | Tak |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Dostępność | Tak |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Dostępność | Tak |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Dostępność | Tak |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Dostępność | Tak |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Dostępność | Tak |
Elementy hamulca motocyklowego
Najważniejsze podzespoły układu hamulcowego w motocyklu to tarcze hamulcowe, zaciski spowalniające ruch obrotowy koła, klocki hamulcowe, pompa oraz przewody hamulcowe.
Aby cały układ sprawnie pracował należy regularnie kontrolować i utrzymywać pożądany stan płynu hamulcowego ja również przewodów, uszczelek, tłoków oraz zacisków.
Hamulce motocyklowe różnią się od układów hamulcowych w samochodach, dlatego niezbędny jest dobór elementów dedykowanych dla jednośladów. Hamulce do motocykla muszą mieć mniejszą wagę oraz być niezwykle wytrzymałe. Tarcze hamulcowe, szczególnie w motocyklach wyścigowych, wymagają użycia materiałów, które zapewnią wytrzymałość na silne tarcia oraz wysoką termikę. W tym celu wytwarza się je z wysokowęglowego żeliwa oraz stopów stali nierdzewnej.
W tej kategorii znajdziesz też szczęki hamulcowe, śruby przewodu hamulcowego, odpowietrzniki zacisku, zestawy naprawcze jak również pompy hamulca czy zbiorniczki płynu hamulcowego.
Podstawa hamulca motocyklowego to układ tarczowy
Hamulce motocyklowe w dużej mierze definiuje układ tarczowy. Podczas gdy do mniejszych jednośladów o słabszej mocy w zupełności wystarczą pojedyncze tarcze hamulcowe na przedzie pojazdu, to już zupełnie inne wymagania będą dla cięższych maszyn. Najszybsze motocykle są wyposażone w dwie tarcze wentylowane - wentylacja wspomaga rozpraszanie ciepła, które powstaje podczas hamowania oraz przyśpiesza stygnięcie tarcz.
Hamulce w motorze - na przednim czy na tylnym kole?
W momencie hamowania środek ciężkości daje lepszą przyczepność na przednim kole, dlatego skuteczniejsze hamowanie gwarantują hamulce umieszczone na przednim kole.
W motocyklach montowane są zarówno hamulce tarczowe jak i hamulce motocyklowe bębnowe. Bębnowe występują w starszych modelach i mniej wymagających motocyklach a ich zaletami jest przystępna cena oraz długa żywotność.
Zaciski pływające i symetryczne - jaka jest różnica?
Hamulce w motorze różnią się także rodzajem zacisków. Zaciski pływające są tańsze. Ten aspekt wpływa także na ich działanie. Są słabsze a nacisk, który nie jest równomierny po obu stronach tarczy, może powodować nierównomierne zużycie klocków i tarcz.
Zaciski symetryczne są wykorzystywane do mocniejszych motocykli, pozwalają równomiernie rozłożyć nacisk po obu stronach tarczy.
Hamulce motocyklowe sterowane głównie hydraulicznie
Dawniej hamulce w motorze były kontrolowane z wykorzystaniem układu prętów czy metalowych linek. Obecnie takie rozwiązania są nadal stosowane, jednak w mniejszych motocyklach, o mniejszej mocy i do hamulca tylnego.
W szybszych maszynach występuje już układ hydrauliczny. Odpowiada za przenoszenie siły nacisku na dźwignię - rozkłada go równomiernie i zwielokrotnia. Dzieje się to z pomocą płynu hamulcowego. Płyn hamulcowy, aby spełniał swoje zadanie, musi być idealnie czysty. Jakiekolwiek zabrudzenie albo zbyt niski poziom płynu negatywnie wpływa na skuteczne hamowanie oraz przyczynia się do uszkodzeń układu.
Zużycie hamulców motocyklowych
Jako że hamulce to układ opierający spowolnianie motocykla na procesie tarcia, nieuchronnym efektem jest stopniowe zużycie. Szybko zużywają się klocki i okładziny szczęk; znacznie wolniej tarcze i bębny (są jednak narażone na uszkodzenia np. spowodowane naciskiem zużytych klocków ). Eksploatacji podlegają też uszczelnienia układu z płynem hamulcowym.
Aby układ działał poprawnie konieczna jest okresowa kontrola i wymiana zużytych części,najlepiej z wykorzystaniem odpowiednich narzędzi tj. szczypce, kluczy czy rozpieraki.
Na stronie readytoride.com.pl znajdziesz szeroką gamę elementów związanych z układami hamulcowymi motocykla oraz wszystkie niezbędne akcesoria dla motocyklistów!